Coronawetten voor public affairs

Wat betekent de coronacrisis voor jouw public affairs strategie? Welke nieuwe keuzes maak jij? Pas geleden bracht de Nederlandse uitgeverij Haystack het boek Never waste a good crisis uit. Jammer van die clichématige titel, maar dat is dan ook het enige minpuntje. Dit is een actueel en urgent boek, geschreven midden in de coronacrisis. Tien Nederlandse deskundigen geven de maatregelen die je nu kunt nemen om morgen te overleven. En daarin gaan ze een stuk verder dan: we blijven online vergaderen.

Dit zijn de ‘wetten’ die mij het meeste aanspreken en die ik op de public affairs praktijk kan toepassen.

Uitvoeringskracht voorop

Strategie = uitvoering, schrijft strategieadviseur Jacques Pijl. Vergeet even de SWOT’s en de businessmodellen om greep te krijgen op de toekomst. ‘Met vijftig procent van de informatie moet je honderd procent van de besluiten nemen’, zei premier Rutte.

Toepasbaar op public affairs (PA)? Jazeker. De laatste tijd relativeer ik al steeds meer het belang van PA-plannen. Het gaat meer en meer om het vermogen om wendbaar te zijn en om het uitvoeren van afgebakende projecten met een korte doorlooptijd. Dingen samen doen, en wel nú.

Terug naar je regio

In crisistijd is je directe omgeving een voedingsbron voor je vernieuwing, schrijft transitiehoogleraar Gert-Jan Hospers. Wil je helpen de economie weer op poten te zetten? Werk samen met de gemeente, de provincie, het toonaangevende MKB, het ziekenhuis, de onderwijsinstelling. Crisistijd is regionale triple-helix-tijd. Brainport Eindhoven ontstond in de jaren negentig, in een crisis met ontslagen bij Philips en DAF Trucks.

De les voor PA: kijk eerst in je eigen achtertuin.

Innovatie door variatie

Stimuleer de innovatie door heel verschillende mensen bij elkaar te zetten, met een gezamenlijk kenmerk: nieuwsgierigheid. Bart Stofberg adviseert: organiseer de ontmoetingen en laat het enthousiasme ontstaan. Schakel control, compliance, plannen van aanpak, KPI’s uit, die dempen innovatie. Stel als management wel de uitdagende vragen. Waar gaan we de nieuwe klanten, groepen burgers of andere eindgebruikers mee helpen?

De parallel met PA: zoek de vernieuwing samen met een grote variatie aan mensen intern en extern: collega’s en stakeholders. Kunnen we een lobbycoalitie sluiten met vijf nieuwe bondgenoten? Hoe krijgen we onze oplossing in het nieuwe regeerakkoord?

Meer mentale waarde

Blijf zichtbaar. Merken die zich tijdens de crisis nestelen in de hoofden, blijven daar, zegt marketingdeskundige Erwin Wijman. En blijf betekenisvol. Help een maatschappelijk probleem op te lossen zonder tegenprestatie. Je financiële waarde groeit daardoor niet, je ‘mentale waarde’ wel, zegt Wijman.

Tja! Hoe toepasbaar wil je het hebben? Bedrijven en organisaties die nu een maatschappelijke rol spelen zijn en het eigen belang niet voorop zetten zijn welkom bij beslissers. Meer mentale waarde? Ik noem het gunfactor.

Voorbereid op de volgende crisis?

En dan, als je weer op adem kan komen, is het verleidelijk om terug te keren naar het oude normaal, schrijven Jan Adriaanse en Erik in ’t Groen. Beter is vooruit te kijken, nog actiever dan je ooit deed. Zoek ontwikkelingen in je sector of bedrijfstak, mogelijke schokeffecten van de crisis, veranderend consumentengedrag, culturele en technologische trends. Wat wordt de volgende crisis na 9/11, de kredietcrisis en de coronacrisis? Ben je voorbereid?

Vooruit kijken. Voor het public affairs vak evident. Controversiële, allesomvattende ‘wicked issues’ zijn de laatste jaren al bepalend in de public affairs. Die tendens zet zich door. Iedereen tast in het duister. Ook de Haagse en Brusselse beslissers zijn op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in de na-coronatijd. Breng je kennis en zoek mee.

De ultieme wet

Het boek kwam er in twee weken, op initiatief van Gert-Jan Hospers. Samen met schrijvers, drukker, corrector, vormgever en uitgever, die er allemaal plezier in hadden om het boek in zo korte tijd te produceren. En daar komt-ie, de laatste wet luidt dan ook: ‘Werk samen met de aardigste en meest enthousiaste mensen die je kunt vinden’.