07 mei 2020
coronawetten voor public affairs

Coronawetten voor public affairs

Wat betekent de coronacrisis voor jouw public affairs strategie? Welke nieuwe keuzes maak jij? Wat zijn coronawetten die je kan toepassen? Pas geleden bracht de Nederlandse uitgeverij Haystack het boek Never waste a good crisis uit. Jammer van die clichématige titel, maar dat is dan ook het enige minpuntje. Dit is een actueel en urgent boek, geschreven midden in de coronacrisis. Tien Nederlandse deskundigen geven hierin de maatregelen die je nu kunt nemen om morgen te overleven. En daarin gaan ze een stuk verder dan: we blijven online vergaderen.

Dit zijn de zes ‘coronawetten’ die mij het meeste aanspreken en die ik op de public affairs praktijk kan toepassen.

1. Uitvoeringskracht voorop

Strategie = uitvoering, schrijft strategieadviseur Jacques Pijl. Vergeet even de SWOT’s en de businessmodellen om greep te krijgen op de toekomst. ‘Met vijftig procent van de informatie moet je honderd procent van de besluiten nemen’, zei premier Rutte.

Is dit toepasbaar op public affairs (PA)? Jazeker. De laatste tijd relativeer ik al steeds meer het belang van Public Affairs-plannen. Het gaat meer en meer om het vermogen om wendbaar te zijn en om het uitvoeren van afgebakende projecten met een korte doorlooptijd. Dingen samen doen, en wel nú.

2. Terug naar je regio

In crisistijd is je directe omgeving een voedingsbron voor je vernieuwing, schrijft transitiehoogleraar Gert-Jan Hospers. Wil je helpen de economie weer op poten te zetten? Werk dan samen met de gemeente, de provincie, het toonaangevende MKB, het ziekenhuis of de onderwijsinstelling. Deze crisistijd is een regionale triple-helix-tijd. Brainport Eindhoven ontstond bijvoorbeeld in de jaren negentig, in een crisis met ontslagen bij Philips en DAF Trucks.

De les voor public affairs: kijk eerst in je eigen achtertuin.

3. Innovatie door variatie

Stimuleer de innovatie door heel verschillende mensen bij elkaar te zetten, met een gezamenlijk kenmerk, namelijk nieuwsgierigheid. Bart Stofberg adviseert het volgende: organiseer de ontmoetingen en laat het enthousiasme ontstaan. Schakel control, compliance, plannen van aanpak en KPI’s uit, die dempen namelijk innovatie. Stel als management wel de uitdagende vragen. Waar gaan we de nieuwe klanten, groepen burgers of andere eindgebruikers mee helpen?

De parallel met public affairs: zoek de vernieuwing samen met een grote variatie aan mensen intern en extern: collega’s en stakeholders. Kunnen we een lobbycoalitie sluiten met vijf nieuwe bondgenoten? Hoe krijgen we onze oplossing in het nieuwe regeerakkoord?

4. Meer mentale waarde

De vierde coronawet: blijf zichtbaar. Merken die zich tijdens de crisis nestelen in de hoofden, blijven daar, zegt marketingdeskundige Erwin Wijman. En blijf betekenisvol. Help bijvoorbeeld een maatschappelijk probleem op te lossen zonder tegenprestatie. Je financiële waarde groeit daardoor niet, maar je ‘mentale waarde’ wel, zegt Wijman.

Tja! Hoe toepasbaar wil je het hebben? Bedrijven en organisaties die nu een maatschappelijke rol spelen zijn en het eigen belang niet voorop zetten zijn welkom bij beslissers. Meer mentale waarde? Ik noem het gunfactor.

5. Voorbereid op de volgende crisis?

En dan, als je weer op adem kan komen, is het verleidelijk om terug te keren naar het oude normaal, schrijven Jan Adriaanse en Erik in ’t Groen. Beter is het om vooruit te kijken, nog actiever dan je ooit deed. Zoek bijvoorbeeld ontwikkelingen in je sector of bedrijfstak, mogelijke schokeffecten van de crisis, veranderend consumentengedrag of culturele en technologische trends. Wat wordt de volgende crisis na 9/11, de kredietcrisis en de coronacrisis? Ben je hierop voorbereid?

Vooruit kijken. Voor het public affairs vak is dat evident. Controversiële en allesomvattende ‘wicked issues’ zijn de laatste jaren al bepalend in de public affairs. Die tendens zet zich door. Iedereen tast in het duister. Ook de Haagse en Brusselse beslissers zijn op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in de na-coronatijd. Breng je kennis en zoek mee.

6. De ultieme coronawet

Het boek kwam er in twee weken, op initiatief van Gert-Jan Hospers. Samen met schrijvers, een drukker, een corrector, een vormgever en een uitgever, die er allemaal plezier in hadden om het boek in zo korte tijd te produceren. En daar komt-ie, de laatste van de coronawetten luidt dan ook: ‘Werk samen met de aardigste en meest enthousiaste mensen die je kunt vinden’.

Deze blog is geschreven door: Erik van Venetië

Wil je meer leren over public affairs of heb je specifiek advies nodig? Bekijk mijn diensten of neem contact met me op.

admin

Erik adviseert en traint bedrijven, overheden en brancheorganisaties op het gebied van lobby & public affairs, issuemanagement en mediastrategie. Als public affairs associé is hij verbonden aan Berenschot. Hij schreef 10 verschillende boeken en is vaste gastdocent in de Leergang public affairs van de Universiteit Leiden - Campus Den Haag.